بازدید 2501
تحلیلگر مسائل منطقه‌ی غرب آسیا در گفتگو با تابناک: 

احتمال وقوع جنگ لبنان قوی نیست| حزب الله سلاحهای مدرن را رونمایی نکرده است| چگونگی واکنش ایران

تحلیلگر مسائل غرب آسیا می گوید: احتمال جنگ لبنان چندان قوی نیست، اما احتمال کوتاه بودن و مقطعی بودن آن هم به صورت حملات هوایی و بمباران وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۴۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴ 01 July 2024

تابناک بین الملل؛ تهمینه غمخوار: اخیراً گزارش‌هایی مبنی بر احتمال حمله اسرائیل به حزب‌الله لبنان منتشر شده است. به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، که در جنگ غزه به نتایج مطلوبی دست نیافته، قصد دارد با گسترش درگیری‌ها به لبنان، این ناکامی را جبران کرده و آمریکا را به حمایت نظامی از اسرائیل وادار کند.

هم‌زمان، آمریکا به عنوان متحد اسرائیل و تأمین‌کننده اصلی تسلیحات آن، تمایلی به تشدید تنش‌ها و وقوع جنگ جدید در منطقه ندارد و برای جلوگیری از شدت گرفتن بحران، مذاکراتی فشرده با اسرائیل و لبنان آغاز کرده و در حال بررسی خروج اتباع خود از این دو کشور است. در ادامه این تنش‌ها، چهارشنبه شب جنگنده‌های اسرائیلی اهدافی در جنوب دمشق را مورد حمله قرار دادند که منجر به شهادت دو نفر و زخمی شدن چندین نفر شد.

در همین راستا؛ خبرنگار تابناک گفتگویی با «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس روابط بین الملل و تحلیل‌گر مسائل غرب آسیا انجام داده که در ادامه می خوانیم.

 * با توجه به ناکامی اسرائیل در جنگ غزه، چه دلایلی می‌تواند باعث شود که نتانیاهو تصمیم به گسترش درگیری‌ها به لبنان بگیرد؟

یکی از مسائل مهمی که رژیم صیهونیستی همواره به دنبال آن بوده، گسترش جنگ و درگیری است که هم اکنون به لبنان رسیده است. در حقیقت، صهیونیستها از گذشته هم به دنبال این مسئله بود و در طول چهار تا پنج ماه گذشته بعد از شکست های مستمر در عملیات طوفان الاقصی، به دنبال این مسئله بود که گسترش جنگ داشته باشد و شرایط را به گونه ای مدیریت کند که به طور مستقیم جنایات او منتشر نشود.

اسرائیل در صدد است تا به گونه ای برای جنایات خود حاشیه سازی کند. هم اکنون به این موضوع که اسرائیل دارای چه دیدگاهی بود و تمایل داشت که این جنگ را به کدام کشورها بکشاند، نمی پردازم. اما اصل موضوع برای گسترش جنگ به لبنان، حاشیه سازی برای جنایات خود و جلوگیری از این موضوع است که برخی از کشورها از جمله امریکا به طور مستقیم از جهت نیروی انسانی و از جهت تسلیحات به طور مستقیم به رژیم صهیونیستی کمک می کنند و نیروهای امریکایی در آن جا مستقر هستند.

این رژیم به دنبال آن است که در این تداوم و گسترش جنگ، شرایط بهتری برای خود ایجاد کند و یک فراموشی هم از این جنایات برای افکار عمومی دنیا پدیدار شود؛ یعنی در واقع صهیونیستها به دنبال این مسئله هستند که بتوانند با گسترش جنگ، شرایط منطقه ای و بین المللی را به گونه ای مدیریت کنند و آن شرایط را تغییر دهند؛ در حالی که در نهادهای بین المللی، همه اقدامات و آراء به ضررشان است. البته هر یک روز تداوم جنگ به نفع شخص نتانیاهو نیست، چرا که روز بعد از پایان جنگ او باید در دادگاه حاضر باشد و دولتش دیگر امکان ادامه حاکمیت در سرزمین های اشغالی را نخواهد داشت.

 * به نظر شما چه سناریوهایی برای آینده تنش‌های اسرائیل و حزب‌الله قابل تصور است؟

بخش قابل توجهی از ناتوانی رژیم صیهونیستی در حمله به گذرگاه رفح و مسدود کردن و بستن آن گذرگاه به طور کامل که هم اکنون دیگر تقریبا بیش از سه ماه از آن قضیه میگذرد، این موضوع را برای ما ثابت می کند که حمله به لبنان هم برای او کار ساده ای نیست؛ یعنی یکی از سناریوهای حساس این است که رژیم صیهونیستی به دنبال انجام عملیات روانی و ایجاد ترس در مردم لبنان است و می خواهد به این شکل مردم لبنان را در مقابل حزب الله قرار بدهد و بگوید که حزب الله در حال تحمیل جنگ به آنها به دلیل حمایت از مقاومت فلسطین است.

در حقیقت، این اتفاقی که رژیم صهیونیستی در حال انجام آن است، می تواند یک اتفاق واقعی نباشد، ضمن اینکه البته این مسئله را هم باید مدنظر قرار دهیم و بدان داشته باشیم که تسلیحات هوایی و اف ۳۵ هایی که به رژیم صهیونیستی تحویل داده اند، میتواند یک اقدامات جنایتکارانه ای در بخش های از لبنان هم انجام بدهد و این مسئله کاملا منتفی نیست.

* آیا تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از شدت گرفتن بحران تا کنون موثر بوده است؟

 این موضوع یک دروغ کاملا آشکار است که واشنگتن به هیچ عنوان در حوزه جلوگیری از تنش و کاهش بحران هیچ اقدامی را به جز وتوی آتش بس ها انجام نداده است. در یک مقطع در هفته های گذشته، امریکا در قالب یک اقدام انسان دوستانه ظاهر شد، اما در واقع، برای گذر از فشاری که افکار عمومی جهانی و به ویژه دانشجویان، فرهیختگان و اساتید دانشگاه در امریکا برای این کشور به وجود آوردند، اینگونه عنوان کرد که درصدد است تا موضوع آتش بس و قطع نامه آتش بس را اعمال کند که البته به نظر می آید که در این راستا نتوانست ماهی دلخواه خود را از آب بگیرد.

بنابراین؛ متهم اول در حوزه جنگ و در واقع تداوم جنگ توسط رژیم صهیونیستی، واشنگتن با کمک های تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی و با وتوی قطعنامه هایی که سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس و جلوگیری از جنایات انجام داد، است.

* واکنش‌های احتمالی حزب‌الله به حملات اسرائیل چگونه می‌تواند وضعیت را تغییر دهد؟

احتمال این جنگ چندان قوی نیست، اما احتمال کوتاه بودن و مقطعی بودن آن هم به صورت حملات هوایی و بمباران وجود دارد؛ در حالی که رژیم صهیونیستی امکان حمله زمینی و گرفتن سرزمینی از لبنان را نخواهد داشت. واکنش احتمالی حزب الله بسیار شدید، تنبیه بسیار شدید و درس آموز برای رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ به طوری که حزب الله فضایی را ایجاد خواهد کرد که به قول معروف هیچ بازگشتی برای اسرائیل وجود نخواهد داشت و تخریب های بسیار شدید به همراه افزایش واکنش های مردمی علیه دولت نتانیاهو مشاهده خواهد شد؛ زیرا حزب الله هنوز از سلاح های مدرن خود برای حمایت از مردم و سرزمین لبنان رونمایی نکرده است.

حزب الله حتما درس های فراموشی نشدنی به رژیم صهیونیستی خواهد داد و اقداماتی هم که حزب الله در طول هفته های گذشته انجام داد، بیانگر آمادگی کامل آنها است. عکسهای و فیلم های گرفته شده توسط پهپادهای حزب الله که به عمق رژیم صهیونیستی وارد شدند از یک طرف و حملات با سلاح های دقیق و جدید از طرف دیگر، با اعلام آمادگی کامل برای مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی در کنار ساقط کردن هواپیمای فوق مدرن جاسوسی هرمس ۹۰۰، نشان دهنده ناتوانی رژیم صهیونیستی و آمادگی کامل حزب الله برای تنبیه متجاوز است؛ اگر اسرائیل بخواهد دست از پا خطا کند.

* واکنش ایران به حمله احتمالی اسرائیل به جنوب لبنان چه خواهد بود؟

 واکنش ایران قطعا، یک واکنش منفی نسبت به این اقدام خواهد بود. اما، موضوع مهم استحکام میادین و ساحات مختلف جبهه مقاومت مانند عراق، سوریه و یمن علیه رژیم صهیونیستی است. بنابراین، محوریت این اتحاد، ائتلاف و تحکیم پیمانهای جبهه مقاومت، قطعا جمهوری اسلامی برای حفاظت از امنیت منطقه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۷
عین همین حرفها را هم در مورد غزه می زدید.

از تونلهای زیر زمینی گرفته تا مسلح بودن به موشک های گوناگون، اما آخرش چه شد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
جناب کارشناس،
مطمئن باشید که سلاح های حزب الله هر چقدر هم مدرن باشند، از سلاح های آمریکا و اسراییل پیشرفته تر نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
بعضی با توهم بخودشان دلگرمی می دهند . حماس از بین نرفت ولی از غزه چیزی باقی نماند
بیشتر فکر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
هیچ ارتباطی به ما ندارد

صهیونیست ها و روسیه و شخص پوتین دوست دارند تا ایران را درگیر جنگ بزرگ کنند

و متاسفانه تندروها و کاسبان تحریم و جنگ در داخل کشور نیز

دانسته یا نادانسته / خواسته یا ناخواسته دارند کشور و مردم
فلکزده ایران را به تله خطرناک آنها می اندازند
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
حماس هم بخاطر شكست اسراييل از سلاح هاي پيشرفته هنوز استفاده نكرده
تکلیف جنگ احتمالی اسراییل با حزب الله مشخص است.
به گفته یک کارشناس نظامی آمریکایی، اسراییل در این جنگ از طریق بمباران شدید و سنگین هوایی و موشکی، در عرض 72 ساعت اول، تمام انبارهای مهمات و سامانه های موشکی حزب الله را ویران خواهد کرد. آمریکا حدود یک ماه قبل هزارن بمب 2000 پوندی به اسراییل تحویل داده است.
مطمئن باشد که نیروهای آمریکا و متحدانش در منطقه در برابر موشک باران اسراییل توسط حزب الله به کمک پدافند هوایی اسراییل خواهند آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
فعلا که در مقابل حماس کم آوردند و رو به کودک کشی آوردند
اگر اعراب خائن وجود نداشتند الان چیزی از اسراییل وجود نداشت اما چه کنیم که این موجودات به خودشان هم رحم نمی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
اقا دست از این شعارهای الکی بردارید چراکه به جایی نمیرسه

کودک کشی
زن کشی
اسراییل غزه را نابود کرد حماس را محو کرد
حزب جرات هیچ حرکتی را نداره
چراکه مردم لبنان میدونند در صورت ورود به جنگ لبنان تل خاکستر میشه و به حزب الله اجازه نمیدن وارد جنگ بشه
این شعارها فایده ای نداره

ایران بهتره در این امور دخالت نکنه چراکه اوضاع شکننده کشور اجازه نمیده
آنچه که مسلم است، در پیامد این جنگ، لبنان به ویرانه ای شبیه غزه در خواهد آمد. سیل مردم آواره لبنان این کشور را ترک خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی شود. هنوز حماس هست؟
اسراییل هیچگاه جنگی را بدون نقشه و بررسی همه جانبه و البته پشتیبانی آمریکا آغاز نمی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
یعنی 500 تانکشان که نابود شد با نفع و بررسی همه جانبه و پشتیبانی آمریکا بود
اینها اگر عقل داشتند می فهمیدند که پایان اسراییل نزدیک است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
کابر ساعت 11.25شلیک یک آرپی جی و یا هر ماده منفجره به معنای از بین رفتن تانک نیست. با این حساب شما الان نمیشد تو کوچه و خرابه های غزه راه رفت. شما فقط شلیک را میبینید ولی بعدش خسارت خورد یا نه را که نشان نمیدن.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
مگر حماس پيروز نشده؟ مگر غزه ازاد نشد برادر عرزشي؟
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
11:25
بس کنید خواهشا ،نکنه شما سخنگوی لشگر پیاده مکانیزه ارتش اسرائیل هستید که اینقدر دقیق تعداد تانکهای منهدم شده رو دارید؟
جنگی رخ نخواهد داد و حزب الله به آن طرف رودخانه لیتانی خواهد رفت . در این مورد قبلا توافق شده بود و حزبالله پذیرفته ولی تاکنون عمل نکرده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
اسراییل همان ابتدای جنگ غزه گفت که بعد از پایان غزه، به دنبال دیگران خواهد رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
حضور و تهدید نظامی حزب الله، مانع بازگشت ساکنان شهرها و روستاهای اسراییل به خانه هایشان است. به این دلیل حمله اسراییل به لبنان اجتناب ناپذیر است.
بهترین گزینه برای حزب الله ادامه همین روند است
یعنی حمله دقیق و کاری به نقاط نظامی و تجهیزات و نیروهای نظامی و شناسایی نقاط حساس اسراییل برای حملات آینده است که البته لازم هم نیست موضوعات شناسایی را در بوق و کرنا کند و می تواند کاملا مخفی و در بانک اطلاعاتی برای حملات آینده قرار گیرد
بنظر من موضوع هد هد نباید رو می شد مگر اینکه از قبل اسراییل از آن باخبر باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
شما انگار خبر نداری حزب الله تاکنون حدود ۴۰۰ نفر از نیروهای زبده خود را از دست داده در صورتیکه لبنان هیچ اختلاف ارضی با اسراییل ندارد
جنگ مورد خواست همه مردم لبنان نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
مردم لبنان از اول جنگ غزه به نصرالله التیماتوم داده اند که حق ندارد از طرف مردم لبنان وارد جنگ شود
این حملات صوری و الکیه

جماعت تندرو شعار ندید
اگر دوست داشتید تشریف ببرید غزه
برنامه ها به نفع و طبق خواست ایران پیش میره در کانال کلی خودش،نوسانات مثبت و منفی هم گاهی داره اما اسراییل شانسی برای بازگشت به دوران قدرت و روزگار خوش گذشته نداره،در جنگ گرفتار و مستهلک خواهد شد و آمریکا هم کمکی بیش ازینکه کرده نمیتواند بکند.دورانش تمام شده و برخی عشق غرب ها خیالاتشون رو و عقده هاشون رو به تحلیل و عقیده تبدیل میکنن،اما در حالت کلی اسراییل رفتنی و رفتنی ست،یا با خونریزی یا بدون ان.ترجیح ایران،بدون کشتاره،تا خودشون چه بخواهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
به عنوان یه توصیه،بهتره به نقشه جهان از سال۴۸میلادی تا الان یه نگاهی کنی شاید متوجه بشی که آیا اسرائیل رو به صعود بوده یا نزول
حقیقت اینه که خود لبنانی ها هم نمیدونن بعد از 7 اکتبر حزب الله چرا شروع به موشک پرانی به سمت اسراییل کرد !
من نمی‌دونم نتیجه جنگ چی میشه یا کی قوی تره
اما یه چیز رو خوب می‌دونم که دود جنگ به چشم کودکان و مردم مظلوم می‌ره مثل غزه
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات